Piše: Igor Vlahović Igor
Završilo se prvo polufinale Eurosonga.
Završilo se prvo polufinale Eurosonga.
Šizofrenija
je uhvatila čitavu dragu nam bivšu Jugu, izuzev BiH, koja je, usled nedostatka
sredstava, odlučila da ove godine ne učestvuje na Eurosongu, i Makedonije, koja
će nastupiti u drugoj polufinalnoj večeri. Brojni internet portali i društvene
mreže preplavljeni su svakojakim šizoidno pristrasnim tekstovima i komentarima,
na temu – Bivše jugoslovenske republike Srbija, Crna Gora, Hrvatska i Slovenija
nisu uspele da se plasiraju u finale na ovogodišnjem Eurosongu.
Alo, bre narode, šta je u pitanju – dal’ snažna nacionalna
svest, koja se aktivira samo za vreme sportskih takmičenja i Eurosonga, il’ životom
u okovima borbe za golu egzistenciju, gde se gubi svaki trag emocionalnog,
mentalnog, kreativnog, estetskog, moralnog i duhovnog, pa samim tim i muzički
ukus. Rekao bih oba.
Ne kažem, možda zaista i postoji lobi bivših
zemalja SSSR-a, i možda je zaista uticajan. Ali, i u tom slučaju, sve pada u
vodu, budući da su predstavnici Rusije, Ukrajine, Belorusije, Moldavije, Litvanije
i Estonije, na pravi način predstavili, kako svoje zemlje, a tako i celokupnu
bogatu slovensku kulturu. Doduše, više klasičnim i standardizovanim, nego
inovativnim i originalnim, ali na drugoj strani, složenim, sadržajnim,
zahtevnim i visoko profesionalno uobličenim kompozicijama,... u tehničkom
smislu, odličnim, a istovremeno izražajnim i nadahnutim interpretacijama,...
kao i kreativno osmišljenim, ali krajnje sofisticiranim nastupima, bez pornografije
i frenetičnih akrobacija, svojstvenih aktuelnoj dekadentnoj MTV kulturi, ili
turbo folku na ex Yu prostorima.
A sad,
osvrnimo se na ex Yu predstavnike:
Hrvatska- Grupa Klapa s mora, sa pesmom „Mižerja“.
Daleko ispred ostalih ex Yu predstavnika. Neosporno, da je kompozicija uradjena
vrlo profesionalno, dok o izuzetnim izvodjačkim sposobnostima i uskladjenosti
članova klape, smatram da je svaka reč izlišna. Kao zamerku izdvajam prespor
tempo, što, ako se u obzir uzme, da kompoziciju izvodi klapa, sačinjena od
isuviše čistih i ugladjenih vokala, deluje prilično jednolično i monotono.
Slovenija-
Hanna Mancini, sa pesmom „Straight into love“. Pokušaj
da se, kompozicijom u elektro fazonu i velikim akcentom na scenski pokret,
približi savremenoj MTV sceni. Ali, jednolična melodija, uradjena po već vidjenom
principu, i jeftina produkcija, u potpunosti oslonjena na rumunski elektro-pop,
sasvim logično, doveli su do toga da se ova kompozicija, u najboljem slučaju,
dopadne tek malom broju ljubitelja popularne ex Yu instant muzike, čiji su
autentični predstavnici Jelena Karleuša i Nataša Bekvalac.
Zapravo, o anemičnosti kompozicije, najbolje
svedoči to što, harizmatičnoj i vokalno odličnoj Hannah Mancini, nije dalo
prostora da u svom pevanju iskaže više emocija i energičnosti, i time je
donekle, načini kvalitetnijom i upečatljivijom.
Crna
Gora- Nina
Žižić, sa pesmom „Igranka“. Kontrast rep deonice u strofi i melodijski prilično
jednostavne i šablonske vokalne deonice u refrenu (možda zbog preglasnog pevanja, tj. dernjave Nine Žižić, na prvi pogled, deluje složenijom) koji donose tekst zasnovan
na motivu banalnog pozivanja na običnu noćnu žurku, jednostavno-zarazan ritam, pa sve to
obojeno blagim i svedenim elektronskim zvučnim rešenjima, stvara atmosferu jeftinog euro
densa 90-ih. Čak je i manir repovanja, blag, više nalik recitovanju nego
energičnom i slobodarskom repovanju, što je takodje tipično za poznate densere
iz tog doba.
Srbija –
Moje 3, sa pesmom „Ljubav je svuda“.Da su mlade
devojke odlični vokali, svakako jesu. Da su atraktivne, svakako jesu. Da Marina
Tucaković i Saša Milošević-Mare iza sebe imaju čitav opus velikih dela, svakako
imaju. Pitam se samo šta im bi.
-
Marini i Maretu da sklepaju
elektro pop pesmičuljak, jednostavne melodije i jednostavno-zaraznog ritma, nesadržajnog
teksta, po principu važno je samo da se rimuje i pomene ljubav, prostih
elektronskih zvučnih rešenja, sve da se kod slušalaca pobudi doživljaj na prvo
slušanje. I, možda bi uspelo da su devojke pružile malo više energije u pevanju
i da, eventualno, nije bilo stručnog žirija, koji je očigledno izabrao
kvalitetnije kompozicije.
-
Devojkama da, u skladu sa svojim izuzetnim
vokalnim sposobnostima, i, kako su se u takmičenju PGS-a predstavljale, visokim
estetskim kriterijumima, prihvate ovaj pesmičuljak i odevne kombinacije, jeftine
i kičerajske, alla kamiondžijska radost. Znam, u čitavoj trgovini mladim
talentima, od strane čelnika Prve Srpske Televizije, one se tu ništa ne pitaju.
Ali, ne mogu da verujem da je njihova potreba za slavom preko noći, toliko
velika, da će, na putu do njenog ostvarenja, pogaziti i svoj dar, i svoje
muzičke, i svoje kreativne i estetske kriterijume, i svoj ponos i svoje
dostojanstvo.
-
Rukovodstvu Prve Srpske Televizije
i RTS-a da, bez obzira što su imali vremena na pretek, puste celu ovu muzičko-
vizelnu glupost u svet, i debelo izbrukaju bogatu srpsku muzičku baštinu.
Donekle mogu da razumem
to što se na Beosongu, rukovodstvo Prve grčevito borilo da pošalje svoje pevače
na Eurosong, kako bi, pošto do sada nijedan pevač iz njihovog jata nije
napravio nikakvu karijeru, imali alibi za održavanje narednog serijala Prvi
glas Srbije.Izgleda, vodili su se onom, kako na Eurosongu najbolje prolaze lake
note, pritom, ne shvativši da je odavno otrcana, čemu u prilog svedoči mnogo
složenih pop balada i vrsnih interpretatora, koji su poslednjih godina
ostvarili visoke plasmane.
Ali, za Nacionalni
servis nema, apsolutno, nikakvog opravdanja, zato što su, pored nekoliko moćnih
kompozicija, u izvodjenju dokazanih i autentičnih umetnika, poput Maje Nikolić,
Maje Odžaklijevske, Ksenije Kočetove, Grupe Galija, Marije Mihailović, izabrali
ovu, zbog novca koji su dobili od rukovodstva PST-a, ne mareći pritom da će
izbrukati bogatu muzičku baštinu Srbije, što su i učinili.
Ako i dalje ima kakvih nejasnoća, šta drugo
da vam kažem, nego da još koji put pažljivo poslušate sve kompozicije iz prve
polufinalne večeri. Možda su kompozicije sovjetskih predstavnika, kao i ostale dve-tri (Danska i Holandija, sigurno) koje su prošle u finale, šablonske i, na prvo slušanje, manje-više neprijemčive, ali su, ako ništa drugo, u odnosu na ex Yu tralalajke, po svakom segmentu muzičkog stvaralaštva, nemerljivo sadržajnije, smislenije, kvalitetnije, samim tim, trajnije,... Prostom rečju - prave pesme, prava muzika.
Stoga, bolje budimo realni, te nacionalnim servisima ex Yu zemalja, pošaljimo jasnu poruku – Više pameti drugi put.
Muzika ispred korupcije.
Konačno da neko kaze istinu. Bilo me je sramota cele Jugoslavije. Bravo!
ОдговориИзбришиRealan je u toliko sto su pjesme ex yu drzava bile glupe i dok su si drugi podjelili bodove mi smo podjelili tko zna kome i kako
ОдговориИзбришиBravo,pa ovo je prava istina, TV prva pokrila svoje troškove. Znali su da neće ući u finale, sve samo šibičarenje. Pink i Grand su nam i muzika i kultura.
ОдговориИзбриши