Autor i voditelj: Igor Vlahović Igor
Kultura i umetnost u Srbiji i zemljama regiona, stvarno deluje kao mislena
imenica, ali nije sve baš tako crno!
Nasuprot svakojakim estradnim pevaljkama, više nego oskudnih glasovnih mogućnosti, isto tako oskudnog odevanja i trivijalnog, najčešće bircuskog ponašanja na sceni, manekenima i modelima, dobro se zna sa kakvim primarnim zanimanjima, TV voditeljkama siromašnog vokabulara, jeftinog ponašanja i sumnjivog morala, starletama, i drugim lažnim vipovcima, pravim umetnicima i njihovim velikim delima, na sumornom tlu Srbije, mesta gotovo da nema.
Ipak, u
socio-kultorološkim krugovima ne postoji za džaba termin medijska manipulacija (čitaj, manipulacija od strane televizija, listova i časopisa u rukama biznis političkih partija i njihove vojske estradnog polusveta) ušta će se svako, ko je koliko
toliko sačuvao od zdravoga razuma i estetskih potreba, uveriti, kada samo malo
zagrebe po internet prostoru, i upozna se sa stvaralaštvom mnogih kreativnih
ljudi.
Jedan od njih je mlad, izuzetno talentovan i perspektivan pesnik Saša Mićković, koji će, na obostrano zadovoljstvo, otvoriti našu novu rubriku „Interviju“.
Iako mlad čovek,
Sašina životna i stvaralačka biografija izuzetno je bogata i sadržajna, i mislim da bi nam jedan interviju bio malo da
predjemo sve detalje, od kojih je satkana. Tako ću u nastavku izneti samo ono
što sam, moram da priznam, uz njegovu svesrdnu pomoć, procenio najznačajnijim i
najinteresantnijim.
Rođen je 1980. godine, u austrijskom
gradu Špital, a sada živi u Rači kod Kragujevca. Piše sonete i sonetne vence,
za koje kaže da su pesnički dvorac, u kome se mnoge čarolikosti kriju, mameći
lepotom izražaja.
Začetnik je sonetne forme koja je
nazvana „Klepsidrični sonet u ogledalu sa akrostihom“, koji je retrogradni i
može se čitati u oba smera.
Do sada je objavio tri zbirke
poezije „Jastreb u oluji“ (2011),
„Božanska Srbija“ (2012) „Račanski
pesnički svitak“, koautor (2013), i napisao pet sonetnih venaca sa akrostihom
„Na vrhuncu slave“ , „Spasitelj“ , "Obrisi duše u oku“ , „Vetrovi životni“
i “Kameni dani“.
Već godinama, uspešno saradjuje sa brojnim
listovima i časopisima, posvećenim poetskom stvaralaštvu.
Mnogi, njegovi soneti uvršteni su u najeminentije
srpske i regionalne zbornike poetskog stvaralaštva:
· 2012. god.- „Mi smo skupa i kada smo daleko“ Kikinda,“ Sabor duhovne poezije 2“ Beograd,
Rakovica i „Rudnička vrela“ Gornji
Milanovac
·
2013. god.- „Majdan
1/2013“ Kostolac, „Ćirilica, slovo
srpskog lica“ Petrovac na Mlavi,
„Šumadijske metafore“ Mladenovac, „Pesničko proleće“ Beograd –Čukarica, „More na dlanu“ Hrvatska,
„Ćirilica, ogledalo srpske duše“ Veliki
Popovac, „Prijedorski književni karavan", „Vidovdanske besjede“ Prnjavor,
„Moravske tajne“ Ćuprija, „Garavi sokak“ Književni klub Mika Antić Inđija, „Rudnička vrela“ Gornji Milanovac,
„Majdan 2/2013“ Kostolac, „Izvornik“ Smederevska Palanka, „Sabor duhovne
poezije 3“ Beograd- Rakovica, „Banatsko pero 2013“, „Zbornik pesama
Magija“ Niš
Takodje, dobitnik je više nagrada i
pohvala, na značajnim književnim manifestacijama, a neke od njih su: pohvala za
sonet „Dozivam pesmu“ na Rudničkim vrelima u Gornjem Milanovcu 2012.god.,
pohvala za sonet „Šumarice“ na Pesničkom proleću, u Beogradu, pohvala
za sonet „Ove noći“ na Moravskim tajnama u Ćupriji, treća nagrada za sonetni
venac „Na vrhuncu slave“, na Prijedorskom književnom karavanu,...
Igor: Ubedjen sam da ste,
isto kao i ja, uživali u ovim predivnim
stihovima i rimama, koje su, Sašino oratorstvo, muzika i slika, iskazali
u onom njihovom najdivnijem sjaju, svojevrsnom spoju emotivnih, filozofskih i
duhovnih niti.
Saša, dobro došao!
Saša: Bolje te našao Igore,
drago mi je da ćemo pričati o poeziji!
Igor: Izvini, možda je prvo što ću te
pitati, dosadno novinarsko pitanje na početku svakog intervjua, ali, kada je
reč o umetnosti, njenim istinskim posvećenicima, pravim umetnicima, kao što si
ti, pre bih rekao univerzalno pitanje.
Mene
itekako zanima, a, siguran sam, i naše drage čitaoce -
Kako
si i kada otkrio svoj izuzetan dar za poeziju?
Saša: Što se tiče dara
za poeziju, nisam ga otkrio ja,....nikako. On je jednostavno pronašao mene, od
takvih stvari čovek ne može pobeći. Dar ispliva na površinu i raspline se
naokolo, ili se pretoči u pesmu, ili nestane i propadne!
Prve pesme sam napisao
2009. godine i nisam bio siguran gde sam i šta sam u svemu tome. Početak mog
pisanja je bio prošaran belim stihom, lirskom, rimovanom poezijom, kao i
satiričnim pesmama.
Te 2009. godine, napisao
sam i sedamnaest soneta, to su ujedno prvi soneti koje sam uradio. Kasnije su
upravo ti prvi soneti odredili moj dalji put u sonetopisanju. Beli stih sam
odbacio kao loše skrojeno odelo, i posvetio sam se sonetu i njegovim čarima,
nadam se uspešno. Moj poetski izražaj i sonetarenje je unapredio takođe i dr. književnosti
Miodrag D. Ignjatović, recenzent, koji je uspeo da me uputi na prave poetske
vodilje, kao i Radmilo Mićković, inače stric.
Sonet je forma stara oko
sedam stotina godina, i meni je jako draga ta poetska sprega. Da bi sonet
nastao, sonetista mora znati sve o melodiji stiha, dužini ili metru stiha,
muzika reči takođe mora bivstvovati u stihotvorstvu. Sonet je građevina koja se
sastoji od više nivoa, od samog uvoda u katrenima, pa do kulminacije i
poentiranja u tercinama ili distihu. Beli stih, ili kako ga zovu, gluvi stih,
bezrimni, dao je mnogo više mogućnosti ljudima koji o poeziji ne znaju skoro
ništa. Neuki pesnici jednostavno nabacaju pregršt reči u pesmu i to nazovu
stihom. A to je očigledno tek bledi pokušaj prozne poezije. Hajnrih Hajne je
rekao da nepesnici nikada neće naučiti dve stvari, a to su melodija i muzika
stiha! Ovako, u Srbiji sada imate da je svaki stoti stanovnik pesnik. To je
moguće, u tom broju? Beli stih sam izbacio kao loše skrojeno odelo za sebe, ne
pišem beli stih, a i pesme koje sam imao u belom, gluvom stihu sam zaboravio
negde po fiokama u radnoj sobi! Andrić je još govorio da je prozni tekst tek
pad i sunovrat u odnosu na poeziju i liru. Tako da sam se ja opredelio za
sonetarenje, zahtevnu formu, ali i izdašnu i plemenitu. Jasno je, sonet je
veština pesničkog duha i sluha!
Igor: Ima li u sonetima mesta,
čak i satiri, koju inače mnogi umetnici, pisci, istoričari i teoretičari umetnosti
i književnosti, društveni hroničari i analitičari, smatraju jednim od
najidealnijih sredstava u umetničkom
procesu budjenja kolektivne ljudske svesti?
Saša: Lepeza sonetnog
stvaralaštva je široka, ona obuhvata pregršt tipova soneta, i kaže se za sonet da je grotlo koje usisava
sve teme do kojih um može da dosegne. Od ljubavi do smrti, od filozofije preko
prirode i neba, do sasvim običnih stvari, sonet sve usisava! Tako da svakako
satira veoma dobro leži u sonetnoj košuljici, tu joj je dobro.
Satira jeste sredstvo za "Razdrmavanje snenog mozga", ali u
Srbiji je potrebno napraviti čudo. Poezija, satira, ubitačni aforizam, jesu
sredstva za buđenje misli i kolektivno trežnjenje!
Igor: Dakle, da rezimiramo...Sonet je izuzetno složena, majstorska, a možda i najsavršenija, pesnička forma, koja zastupa apsolutno sve teme, koje se tiču zemaljskoga života, zaključno sa temom života posle smrti, pored sopstvenih autentičnih, u sebi sadrži nebrojeno stvaralačkih tehnika, postupaka, stilova i manira, prisutnih u (gotovo) svim drugim pesničkim formama, i neprestano pruža mogućnost iznalaženju i upotrebi novih rešenja?
Saša: Postoji oko 54 vrste soneta. Ovo govori da sonetarenje
pruža pesniku velike mogućnosti, a sonet je iskonska forma koja je u XIII veku
nastala na Siciliji, stvorio je Đakomo Da Lentini, od strambota, a mnogi književni kritičari nazivaju sonet kraljevskim
zvukovezom ili blagozvučnicom! Sonet je opstao 700 godina zato što je
neprestano uvodio nove teme i tehnike, pa su u okviru današnjeg sonetnog
stvaralaštva one dalekosežne. Takodje, menjana je i unapredjivana i unutrašnja
uređenost, rimovanje je usavršavano, tako je sonetni zvukovez postao milozvučje
za slušni aparat!
Igor: Saša, da li se slažeš da,
sada, napravimo malu pauzu, kako bismo uživali u jednom tvom sonetu,
koji se meni izuzetno dopada, najverovatnije iz razloga, što si njime, na jedan
maestralan, u isto vreme, oštar, direktan i sofisticiran način, opisao
celokupnu prirodu dekadentne srpske politike. Pretpostavljam da spada u red satiričnih soneta?
Saša: Narvno, neka bude to sonet
„Političar“, koji je pisan uzastopnom rimom!
POLITIČAR
Fantomka na glavi, prsti su mu laki,
ukrao je tašnu rasejanoj baki.
Skupu je kravatu okupao supom,
kezi se bez zuba nad budžetskom rupom.
Prosuo je viski na sedište džipa,
mladu partizanku za negliže pipa.
Kako narod živi, taj još nije dozn`o,
bez šminke izgleda kao veštac grozno.
Navuk`o na sebe firmirane gaće,
šta služba naredi, takve reči žvaće.
Sladostrasnih priča usta su mu puna,
k’o ćorava koka promašuje zrna.
Tajkuni ga vode k’o poslednjeg slepca,
jagnjetina vruća spalila mu nepca.
Celokupan intervju, možete pročitati, klikom na sledeći link - http://igorvlahovicigor1.blogspot.com/2013/11/intervju-sa-sasom-mickovicem-pesnikom-i.html
Bravo Saša..uživala sam u razgovoru i poezije..Poezija prije svega.. :)
ОдговориИзбришиVeliki pozdrav
Faiza
Sjajan intervju, sve pohvale Igoru na odabiru sagovornika, propratnom tekstu i pitanjima. Konacno da procitam nesto pametno. Sasa je sjajan pesnik i vrlo inteligentan mladi covek. Da je srece da takvi ljudi budu u televizijskim emisijama, umesto kojekakvih farmi i velikih bratova.
ОдговориИзбришиSa nestrpljenjem ocekujem naredni deo a do tada cu uzivati u Sasinoj poeziji.
Svako dobro
Захваљујем се Игору, као и свима који су погледали интервју, оставили коментаре, наставак се очекује, биће још приче о поезији и о томе где се и на који начин она сада налази у Србији! Поздрав!
ОдговориИзбришиVeć neko vreme pratim sonetistu Sašu Mićkovića diveći se njegovim umećem u pisanju soneta.Ali ono što saznah o njemu u ovom intervjuu prelazi sva moja očekivanja...naravno pozitivna.Toliko saznanja o pisanju soneta u kratkom tekstu i vremenu,kao da sam prisustvovao predavanju doktora soneta...A za mene,Saša Mićković to i jeste,Samom činjenicom da je TVORAC- KLEPSIDRIČNOG SONETA SA AKROSTIHOM zaslužuje doktorsko zvanje za sonete i poeziju uopšte.O Saši se već uveliko priča,ali o njemu će se tek pričati i njegovi soneti će se tek proučavati i recitovati.Počašćen sam da sam bio u mogućnosti sve ovo čitati i slušati...=D..
ОдговориИзбришиВелиборе, драго ми је да је овај разговор добро прошао, пошто је сонет заиста стара форма, преко 700 година, много тога се може рећи о свему томе, ја сам у краћим цртама осликао сонетарење у нади да ћу сонет приближити људима. Наредни пут ћу покушати да одем још мало даље у расветљавању сонетне технике! Поздрав.
ОдговориИзбришиsve čestitke autoru na ovom odličnom intervjuu, pitanjima koja su pun pogodak i naravno Saši Mićkoviću čija je poezija prava umetnička poezija.. ovakvi ljudi mi ulivaju nadu da Srbija ima i onu drugu stranu medalje i da ima nade za njenu kulturu.
ОдговориИзбришиЗахваљујем се!
ОдговориИзбришиPrelepo je procitati ovakav intervju, gde se ima mnogo toga pametnog videti i nauciti. Svaka cast! Sasa ocaravajuca je tvoja poezija, samo tako nastavi
ОдговориИзбришиPozdrav
Milan
VELIKO HVALA IGOR VLAHOVIC IGOR-ODLICAN IZBOR.sVE POHVALE,NASTAVITE TAKO ,ZELIM VAM USPEH U DALJEM RADU. ZA SASU MICKOVIC SVE POHVALE. Branka.
ОдговориИзбришиХвала Милане, Бранка, поздрављам вас!
ОдговориИзбриши