Autor i voditelj: Igor Vlahović Igor
Lepo kao poezija, fraza je, koja se vrlo često koristi,
kako bi se izrazilo nekakvo osećanje svidjanja, dopadanja, divljenja, vezano za
sve scene, koje se odigravaju na velikoj pozornici života.
Zbog svoje strukturalne lepršavosti, poezija je od samog
svog nastanka, svakodnevno prisutna u našim životima, bilo u svom izvornom
vidu, bilo kao sastavni deo muzičkih vokalno-instrumentalnih kompozicija.
Iako je, dugo, na
ovim našim prostorima poezija u svom izvornom vidu, stiče se utisak, bila
prisutna samo u djačkim čitankama i lektirama, zahvaljujući ekspanziji internet
mreže, ona, u poslednjih nekoliko godina, polako, ali sigurno, doživljava svoju
renesansu.
Jedan od najvećih i
najsjajnijih dragulja poetskog stvaralaštva jeste svakako sonet.
Ova veličanstvena
forma nastala je u davnom XIII veku, na teritoriji prelepe Italije, a najznačajnije
karakteristike, koje je čine tako veličanstvenom, ogledaju se u tome što
zastupa apsolutno sve teme, koje se tiču zemaljskog života, zaključno sa temom
života posle smrti,... što je u isto vreme arhitektonična, zahtevajući od sonetiste
poštovanje odredjenih pravila, pre svega u strukturalnom smislu, kako bi se što
jasnije izrazila njegova umetnička misao, ali i daje neograničenog prostora za
istraživanje i upotrebu novih stvaralačkih rešenja, zbog čega danas postoji čak
54 zvanično prihvaćenih vrsta, a ko zna koliko još onih, koji su plod nadahnuća
brojnih sonetista, posvećenika, duž cele Zemaljske kugle.
Svoje umetničke ideje,
kroz sonet, izražavali su najveći pisci i pesnici sa svih krajeva sveta i mnogih,
u istoriji umetnosti, vrlo značajnih stilskih epoha. Za sve njih, sonet je
uzvišena, a za neke možda čak i najuzvišenija pesnička forma,...dar s’neba, sigurna
luka za njihove genijalne ideje, ali i grandiozna, kompleksno i filigranski projektovana,
prema kojoj su osećali veliko strahopoštovanje. Tako je sonet, za Desanku
Maksimović „škrinja zlatna“ koja nosi „prikrivena bogatstva“, za Vaska Popu
„mala kutija dragocenosti“, za Nenada Grujičića, savremenika „pehar za najbolja
vina“, dok nemački naučnik Valter Menh, teškoće sonetnog majstorstva poredi sa
Prokrustovom poeteljom, K. Skot čak govori o „proždrljivosti soneta“...koji
guta.
S’obzirom da živimo
u svetu, u kome se sve zbiva jednom turbulentnom brzinom, smatram da bi se za
stvaralaštvo mog sagovornika Saše Mićkovića, slobodno moglo reći da je u ravni
sa stvaralaštvom najvećih pesnika domaće i svetske kniževnosti.
Ono što Sašin stil
čini posebnim i autentičnim, ogleda se u vanrednoj sposobnosti da temu, o kojoj
piše, sagleda sa pregršt životnih stanovišta, pa se tako u književnim
krugovima, za njegove pesme vrlo često kaže da predstavljaju spoj emotivnih,
duhovnih i filozofskih niti. Pored toga, neprikosnoven je njegov dar za
poigravanje rečima, dar za upotrebu široke palete stilskih figura, živopisne
deskripcije, praćene adekvatnom ritmikom reči, stihova i rima, koje u svesti ljubitelja
poezije, stvaraju čitave slike i muzičke komade, dar za majstorski precizno, i
istovremeno, visoko kreativno vladanje mnogim vrstama soneta, pa je tako,
poigravajući se, stvorio novu sonetnu formu – Klepsidrični sonet sa akrostihom u ogledalu.
Mnogi, od preko 350
soneta, koliko je Saša do sada napisao, uvršteni su u najprestižnije
južnoslovenske zbornike poezije, i nagradjeni značajnim nagradama i priznanjima.
Njegove tri objavljene knjige poezije „Jastreb
u oluji“ (2011), „Božanska Srbija“ (2012) „Račanski pesnički svitak“,
koautor (2013), za vrlo kratko vreme doživele su ogroman uspeh, i oplemenile živote
mnogih istinskih ljubitelja poezije, i izvan granica Srbije, što mu, svakako, daje još više elana da nastavi sa stvaranjem novih velikih dela.
Inače, povod za ovo naše druženje jeste promocija knjige
„Božanska Srbija“, koja će se 28. novembra o.g. održati u Kragujevcu, u prostorijama
ogranka Narodne biblioteke „Vuk Karadžić“ , u naselju Stara Radnička Kolonija.
Igor: Saša, izuzetno mi je
zadovoljstvo što ću, nakon samo 10-ak dana, ponovo da ti poželim dobrodošlicu.
Takodje, iskoristiću priliku da pozdravimo sve uvažene čitaoce, koji su
pročitali naš predivni „monumentalni“ J interviju,
a posebno onima koji su ostavili predivne komentare, ovde, na blogu, kao i na
društvenim mrežama i forumima.
Saša: Tako je. Opet smo na istom
mestu, pričaćemo o sonetima, poeziji i naravno o promociji u Kragujevcu, koja
se uskoro održava. Ljubitelj sam knjige i poezije tako da je ovo dobar način da
još nekoga uvučemo u svilenkastu
poetsku mrežu soneta.
Igor: Već sam naziv tvoje knjige
„Božanska Srbija“, deluje vrlo intrigantno. Moja prva i jedina asocijacija mogla
bi se opisati – Dok srpskom narodu, svakorazni politikusi – partokrate pričaju
laže i paralaže o nekakvom boljem životu, u njegovoj Prizemnoj Srbiji, koji,
već više od 20-ak godina, samo što nije došao, narod sve više tone u bezdan
egzistencijalne, mentalne, moralne, kulturne i duhovne bede i sirotinje.
Tako, „Božansku
Srbiju“ doživljavam kao svojevrstan vapaj jednog istinskog umetnika,...jednog
hipersenzibilnog filantropa, pacifiste i bogougodnika, koji, hrabro, ponosno, i
sa puno vedrine stihujući o onim iskonskim, danas, nažalost, duboko skrivenim
prirodnim, moralnim i duhovnim lepotama i mudrostima svoje Srbije, izgarajuće
želi da one ponovo ugledaju svetlost dana, i učine je mudrijom, moralnijom,
kulturnijom, duhovnijom, humanijom...Učine je ljudskijom.
Koliko je bilo
teško stvarati jedno ovako veliko delo, u okruženju surove realnosti Prizemne
Srbije?
Saša: Dobro si opisao ambijent
oko nas i stvaralaštva. Posebni napori su potrebni kako bi u zemlji, koja ništa
ne pruža pesnicima, poezija zaživela punim sjajem i zarenjem. Pisati poeziju, a
naročito sonete, znači pobeći od okoline i prepustiti se nekim drugim misaonim
sferama i nivoima. Ako znamo da nas okružuju duhovne bolesti, navaletni i
netalentovani ljudi, onda je jasno da je beskrajno tešto jednu knjigu napisati,
a naročito plasirati na pravi, pitom način.
Knjiga „Božanska
Srbija“ je dobila ime iz akrostiha koji je u Majstorskom sonetu, u sonetnom
vencu „Na vrhuncu slave“. Tu sam naznačio da sa Srbijom nema šale, nema igre,
već samo iskrenog ljubodraganja domaje, naše
prapostojbine i kolevke duhovno-genetske potke. Tek sada vidim da sam sa
naslovom mnoge sarkastične zemljake iziritirao i u lice im rekao da je Srbija
živa i zdrava, a da ćemo ljude već nekako izlečiti od suvišnih treštavih padova
i poriva.
Igor: Vidiš li put spasa našoj Srbiji, i šta po
tebi podrazumeva ispravno koračanje njime?
Saša: Mi smo
postali zemlja koja dozvoljava da Zapad sve svoje prljavštine izlije ovde, pa
tako i zatruje mladalačke korene i uništi energiju koju su Srbi oduvek nosili u
sebi. Utrpali su nam tamo neke emisije, pa onda čak i njihovu književnost koja
nam po slovenskoj duši i ne leži baš najbolje. Umesto da se okrenemo sami sebi,
mi se zadnjih decenija okrećemo izveštačenom Zapadu, koji kulturološki za našom
istorijom kaska par hiljada godina. Kada sagledamo naš Lepenski vir, pa onda to
da se na ovim prostorima desila početna faza metalurgije. Sanskrit je pun
srpskih reči i srbice. Opanak i gunj potiču iz sanskrita, takođe su čuvene VEDE
pisane na prastarom srpskom sazvučju, tek kasnije su ih prevodili i prisvojili
drugi osvajači i pljačkaši. Nakon toga, šta ima Zapad sem krvave istorije?
Jasno je da smo im trn u oku, naši koreni su dubokosežni, njihovi preplitki i
krhki, klimavi. Nema predela u Evropi i Rusiji, a da se tamo ne nadje neko
srpsko ime za reku, planinu ili predeo. Srbi su širom Evrope posejali seme, i
kada su se srpska plemena sretala sa jednog i drugog kraja Evrope, mogli su da
se sporazumeju rečima. To dovoljno govori o jednom rasprostranjenom narodu,
koji je ostavio tragove od Indije do krajnjih delova Evrope. Aleksandar
Makedonski je vojskom komandovao na srpskom..I tako dalje. Sve ovo kada se
sabere, možemo slobodno očekivati da nas i dalje uništavaju, jer im zasenjujemo
paučinastu istoriju koju su ionako lažirali. Zato nas truju, zaprašuju,
bombarduju. Uništavaju mladež. Spas je okrenuti se sebi i početi iznova graditi
zemlju. Ali ne zatvarati vrata dobropridošlicama i prijateljima, kojih je malo.
Književnost pamti sve, od prapočetka čoveka, do današnje tmuše. Proza, poezija,
reč, to je istina koja sve usisava i kasnije brani i sam narod. Zato, zapisujte
misli.
Igor: Hvala ti na ovom, za Srbe
a posebno srpsku mladež, izuzetno korisnom, sažetom i živopisnom izlaganju.
Slažem se sa tobom, do beskraja - Zapad, tj. globalističke strukture Zapada,
predstavljaju izvog svog zla na balkanskim i istočnim teritorijama, pa samim
tim i na teritoriji Srbije. Najžalosnije je što naši politikusi partokrate sprovode
njihovu đavolju ideologiju, ali, sve dok je, ovako poput tebe, dobrih, čestitih, pametnih, talentovanih i,
pre svega, nesebičnih ljudi u borbi za bolje sutra, na bilo koji način
(politički, humanitarni, umetnički,..)
istinski, bezuslovno verujem da će i ovom zlu doći kraj.
Ali, vratimo se "Božanskoj
Srbiji" i njenoj promociji.
Recezenti knjige su
dr. književnosti Miodrag D. Ignjatović, autor
brojnih, književnih studija i pesnik, i čuveni novosadski književnik Pero
Zubac.
Kako je došlo do saradnje sa ova dva velikana srpske
kulturne scene?
Da li je,
pored recezenentskog, njihov uticaj prisutan i u okviru, još nekog segmenta
Božanske Srbije?
Saša: Gospodin Ignjatović je pesnik i recenzent o kome će se
tek pričati i pisati, on je „Božanskoj Srbiji“ recenzijom dao onu posebnu
mirišljavu notu srpskih poljana i lipara, lepote i brižnosti za prašnom
zemljom. Kada sam pročitao recenziju, znao sam da je ona knjigu još više
prosvetlila i opravdala naslov koji je zvučan. Gospodin Zubac je, pišući
recenziju za moju novu knjigu, Sonetni (Ljubavni) zvukovez, naznačio, takođe,
određene crte "Božanske Srbije" i izvukao je poente i bravure iz samih soneta,
koji su se upleli oko njihovih recenzija. Značajno je napomenuti i to da oba
recenzenta imaju istančani sluh za tananastu lirsku poeziju, samim tim njihova
razmišljanja o knjizi i sama kritika rasvetljavaju moje misli u pesmama i daju
jedinstvenu tkanicu i šarenicu rečima.
Igor: Koliko su i
po čemu, promocije značajne za tebe i tvoje stvaralaštvo?
Saša: Promocija poezije u raznim
bibliotekama i prostorijama koje nude ugodan kulturni ambijent je jako bitna, i
to je zaista časno napredovanje i usavršavanje rada i pisanja, a i bitno je
veoma, čak neophodno, izgraditi jaku i neraskidivu vezu sa čitaocima i
publikom. Bez čitalaca poezija ne postoji, već truli u fiokama i skuplja memlu.
Osećaj da ste napravili uspešnu promociju, i da ste uspeli bar deo čitalaca da
ozari nekom pesmom, nema cenu. Samo štampanje knjige nije dovoljno u
današnjici. Mora se pesma raširiti među ljude kako bi sve dobilo smisao i pravu
sliku. Pesmotvorstvo bez promovisanja neće biti zapaženo, naročito sada kada poeziju svi pišu!
Igor: Izvini, ali, kao i svaki lokalpatriota, moraću
da te pitam: Zašto tek sad promocija u Kragujevcu, i naravno ko su „glavni
krvci“ za njeno održavanje? J
Saša: Promocija u Kragujevcu je
ostavljena namerno za kraj godine, išao je prvo Beograd dva puta, sada je
Kragujevac na redu kao kruna svega. Šumadija mora da se pozabavi promovisanjem
pesnika, jako smo skrajnuti i nepošteno zaboravljeni. Ne dam da se poezija
zatre u Šumadiji. Sanja Živković je organizator promocije, uz saradnju
biblioteke Vuk Karadžić. Krajem decembra je
na redu promocija u Rači, gde i živim.
Igor: Nemam ni trunku sumnje da
ćeš svojoj vernoj čitalačkoj publici, kao i uvek, pružiti vrhunski užitak u
jednom multimedijalnom performansu poezije, muzike, slike i besedništva.
No, ipak, da li bi bio ljubazan da mi otkriješ još nešto o njenom programu. Koliko sam uspeo da
načujem, biće tu nekih vrlo zanimljivih i, u svetu umetnosti, vrlo uticajnih
učesnika?
Saša: Stihove će čitati vrsna recitatorka, praćena milozvučjem violine, naravno da će sve kamerama biti ovekovečeno i slikama zaleđeno u vremenu.
Sanja će čitati delove
recenzije koje su pisane majstorskom rukom i onda će sve biti preliveno sonetnim
stihovima, glas recenzenta će se nadam se daleko čuti.
Igor: Radeći naš veliki interviju
imao sam već tu čast da se upoznam sa nekim novim sonetima, koji, ako smem to
da kažem, predstavljaju jednu novu etapu u tvome stvaralaštvu, i koji će
tematski biti objedinjeni u tvoju novu zbirku.
Kada možemo da očekujemo
njeno izdanje? I na kraju, možeš li mi reći nešto o tvojim daljim
profesionalnim planovima?
Saša: Naredna knjiga će biti
ispisana sa negde oko sto soneta ljubavnog nadahnuća. Korice su već završene, a
izdavač se traži, kao i sponzori. Knjigu planiram da prikažem čitaocima, verovatno
polovinom naredne godine. U toj knjizi predstaviću
nekoliko vrsta zaboravljenih formi soneta kao što su paralelni sonet, sonet u
sonetu, monorimni sonet, anaforski sonet. Napisati knjigu od sto ljubavnih
soneta se meri sa slatkom mukom, koja i tišti i razveseljuje pesnika. Ta nova
zbirka „Sonetni zvukovez“, će mi biti kapija za prolaz u dalje sonetarenje i
obradjivanje životnih tema.
Igor: Saša, od srca ti se
zahvaljujem na izdvojenom vremenu, i pozivam sve ljubitelje njenoga veličanstva
umetnosti, da dodju na tvoju promociju, odgovorno tvrdeći da će, makar dok ona
traje, doživeti tu lepotu i tu radost, da odu u neke daleko lepše predele,
kojima, nasuprot trenutnom ništavilu realnosti, caruju sve one istinske, univerzalne
vrednosti čovečanstva, kao što su ljubav, mudrost, bezuslovna vera, i time nada
i borba za neko bolje sutra.
Uostalom, sve izgovoreno, potvrdiće vam, i daleko više reći
sonet iz zbirke „Božanska Srbija“, u kome ćemo, za kraj, da uživamo.
MAJSTORSKI
SONET
Bože, podari nam pšenicu
i vino,
Osokoli rod svoj, pusti
ga da leti.
Život je sve maske ranom
zorom skino,
Anđeo se moli da nas sve
prosveti.
Na vrhuncu slave kliče
Srbijica,
Skinula sa sebe zimske
ogrtače.
K`o da bruji zemljom sa
gitare žica,
Akordi se setni to pred
nama svlače.
Stidljivo priroda
zgužvala haljine,
Rastače se srebro koritom
Morave.
Belina se, magla, obalom
raspline,
I sunčevi zraci tamu će
da smlave.
Ja i sada slušam pesme
božanstvene,
Arija mi dušu, uspomene
prene!
Prelepo, Hvala sagovorniku, predivno pise. Ova soneta je bozanstvena... Veliko hvala oboijci, bas sam se mogla opustiti uz ovaj intervju... Posle napornog dana punog negativnih "informacija" nazalost iskljucivo padova nase Srbije... Ali napred se mora... Uz poeziju ce biti lakse...Hvala vam
ОдговориИзбришиBRAVO IGORE NA PREKRASNOM INTERVJUU, CITALA SAM I PROSLI, SASA JE STVARNO VELIKI PESNIK, A TAKO MLAD
ОдговориИзбришиPOZDRAV ZA OBOJICU
Велика је ствар писати и говорити о поезији у "п(г)розном" времену које преживљавамо!Дакле,имамо душу,спаса нам има!
ОдговориИзбришиBravo MAJSTORE !
ОдговориИзбришиod velikog umetnika i pesnika i njegovog majstorskog poetskog pera i odličnog novinara Igora nastane ovako prelep intervju koji pruza mnogo korisnih informacija i uzivanje u razgovoru i pesmama
ОдговориИзбришиnazalost sam daleko, ali nadam se da ce biti promocije u subotici
pozdrav iz subotice
Захваљујем се свима за праћење интервјуа, а надам се да ће бити још прилика да се овде сретнемо и разговарамо о неким темама.
ОдговориИзбришиPrelepo!
ОдговориИзбриши" Bože, podari nam pšenicu i vino,
ОдговориИзбришиOsokoli rod svoj, pusti ga da leti.
Život je sve maske ranom zorom skino,
Anđeo se moli da nas sve prosveti"........mnogo dara,emocija,istine ! Puno uspeha Saši u promociji iste,Igore hvala !!!